SMPU09US

Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan

FAKULTI USULUDDIN

Alhamdulillah pada 12ogos 2009, atas cadangan beberapa sahabat maka terhasillah blogspot ini.Salah satu tujuan ialah untuk memasukkan maklumat-maklumat terkini tentang kuliah dan tentang KUPU SB juga amnya.Di harap Blog ini dapat di jadikan rujukan atau panduan saudara-saudari ku. Jikalau biskita adakan dikongsikan, silakan, jgn malu..

MAKLUMAN TERKINI!!SILA AMBIL PERHATIAN

JADUAL PEPERIKSAAN (SMPU09US)SEMESTER 1 BAGI TAHUN 1430H/2009M link ja BERMULA 30/11/2009 BERAKHIR 12/12/2009 Sekian Harap Maklum

Nadz

SEDAR TAK SEDAR




SEBULAN DAH KITANE JDI WARGA KUPU SB NE...AWU BARU JUA SBULAN..KAJA PUN BNYK DH...3TAHUN 11BULAN G KITANE ABIS..INSYA ALLAH
gambar hiasan

APA YG PENTING KITANE INGAT MENGINGAT...JGN ADA DIANTARA KITANE YG MENTINGKAN DIRI SENDIRI...SIUK SNDIRI...MCM MSA TAARUF NE..SEMUA SAMA-SAMA

TO ME N ALL MY SAHABAT,SEDARA SEDARI HAPPY ANNIVERSARY...

HIDUP KUPU SB HIDUP SMPU09US
kanang2 anak bini laki ibubapa yg selalu support




Berita dari Brunei Times mengenai Majlis Tadarus

klik disini KUPU SB holds tadarus to mark Ramadhan

25/08/2009

PENDIDIKAN MENGIKUT PANDANGAN TOKOH-TOKOH PENDIDIKAN TIMUR.

1. CONFUCIUS:

Pendidikan adalah proses untuk memupuk kesempurnaan tingkah laku manusia dan ini boleh dicapai melalui amalan tingkah laku yang bersopan santun, bertimbang rasa, ikhlas hati, sederhana, menghormati orang tua, menyayangi orang yang lebih muda serta taat dan cinta kepada pemerintah dan Negara.

2. RABINDRANATH TAGORE:

Ia merupakan suatu proses yang bertujuan untuk melahirkan fikiran yang cergas, saintifik, jelas, berani dan bebas.

3. MUHAMMAD QUTB;

Pendidikan adalah proses membentuk manusia secara menyeluruh dan seimbang. Tujuan utama pendidikan ialah mengembangkan potensi intelek, fizikal, emosi dan rohani manusia ke tahap kesempurnaan.

4. DR. MOHD ATHIYYAH AL IBRASYI;

Proses pendidikan sebagai pembinaan tingkah laku manusia yang berakhlak tinggi dan mulia di bawah teras ajaran agama Islam.

5. AMAR AL-SYAIBANI:

Pendidikan adalah digunakan untuk melatih manusia membuat persiapan bagi kehidupan dunia dan akhirat.

6. AL-GHAZALI:

Proses pendidikan hendaklah merangkumi aspek intelek, latihan jasmani serta pembinaan akhlak yang mulia, berani dan hormat menghormati.

7. HASSAN LANGGULUNG:

Pendidikan adalah satu bentuk interaksi manusia. Ia adalah suatu tindakan social yang dimungkinkan berlakunya melalui suatu jaringan hubungan kemanusiaan. Jaringan-jaringan ini bersama dengan hubungan dalam peranan individu di dalamnyalah yang membentuk watak pendidikan masyarakat.

8. HAMKA:

Pendidikan ialah proses yang boleh membentuk tingkah laku yang baik, sikap yang berani, serta budi pekerti yang mulia seperti sikap merendahkan diri, sabar, menghormati orang tua dan sebagainya.

PENGERTIAN PENDIDIKAN MENGIKUT PANDANGAN TOKOH-TOKOH PENDIDIKAN BARAT

1. PLATO:

Pendidikan ialah suatu proses untuk membentuk individu yang berakhlak mulia.

2. JOHN MILTON:

Pendidikan yang lengkap dan sempurna merupakan pendidikan yang membolehkan manusia bertindak secara adil dan bertimbang rasa dalam segala bidang kerja dan pada setiap masa.

3. ARISTOTLE:

Pendidikan sebagai ilmu yang bersifat etika dan politik. Menurut beliau pendidikan bertujuan memberikan setiap warga negara segala peluang untuk mencapai kebahagiaan hidupnya. Proses pendidikan dapat melatih warga negara mematuhi peraturan-peraturan dan tingkah laku yang baik dan cekap dalam pengurusan mentadbir serta berkeupayaan mempertahankan kedaulatan negara.

4. PESTALOZZI:

Pendidikan itu ialah menyediakan dan melayakkan manusia bagi tanggungan-tanggungan dan pekerjaan-pekerjaan masing-masing di dalam hidupnya terutama sekali pendidikan itu hendaklah melalui pengenalan satu-satu yang kelihatan dan terang.

5. JEAN JACQUES ROUSSEAU:

Pendidikan sebagai suatu proses yang berterusan dan bermula dari masa kanak-kanak kecil. Dalam proses ini, segala kebolehan semula jadi lahir dengan sendirinya mengikut kehendak dan peraturan semula jadi.

6. MARIA MONTESSORI:

Pendidikan sebagai suatu proses membentuk dan mengembangkan intelek, jasmani, rohani dan social kanak-kanak.

7. JOHN DEWEY:

Pendidikan ialah satu proses perkembangan individu. Menurut beliau ia merupakan usaha mengatur ilmu pengetahuan untuk menambahkan lagi pengetahuan semula jadi yang ada padanya, supaya dapat hidup dengan lebih berguna dan lebih selamat lagi.

8. FROEBEL:

Pendidikan adalah bertujuan mencapai kehidupan yang lurus, suci dan mulia.

9. JAMES MILL:

Pendidikan adalah satu proses memberi pertolongan maksima kepada setiap anggota satu-satu masyarakat supaya hidup ini penuh keselesaan serta kegembiraan.

10. JOHN PARK:

Pendidikan ialah seni atau proses menyampaikan atau memperoleh ilmu pengetahuan dan tabiat melalui tunjuk ajar atau pengkajian.

Ramai ahli pendidik pada umumnya mentafsirkan pendidikan sebagai proses penyediaan kanak-kanak untuk menghadapi cabaran kehidupan masa deoan mereka dan membina sahsiah dengan harmonis dan seimbang.

Berdasarkan pentafsiran-pentafsiran pendidikan oleh beberapa pakar dan ahli-ahli pendidikan di atas, dapatlah kita rumuskan pengertian pendidikan seperti berikut:

“Pendidikan ialah suatu proses atau aktiviti yang berusaha untuk mengembangkan fizikal, intelek, social dan emosi seseorang individu serta menambahkan kemahiran, kebolehan, pengetahuan dan pengalaman mereka supaya dapat memberi kegembiraan, faedah dan kemajuan dalam kehidupannya, membantu dan mendorongnya bertindak dengan cara yang rasional bagi faedah diri serta masyarakat, bangsa dan negaranya.

Dapatlah disimpulkan bahawa:

1. Pendidikan ialah satu proses pemerolehan dan perbincangan pelbagai idea.

2. Pendidikan dapat memajukan kehidupan manusia.

3. Pendidikan dapat membentuk personaliti dan minda manusia dengan menyampaikan prinsip-prinsip, nilai-nilai dan sikap yang betul.

4. Pendidikan adalah satu keperluan dan bukan satu lagi kehendak untuk umat manusia.

DEFINISI PENDIDIKAN ISLAM

Untuk memberikan pengertian pendidikan Islam yang sempurna, terlebih dahulu kita ungkapkan beberapa butir-butir ajaran agama Islam yang ada hubungannya dengan masalah tersebut, iaitu agama Islam mengajarkan bahawa:

1. Agama Islam diturunkan ke bumi oleh Allah Subhanahu Wata’ala bersesuaian dengan fitrah manusia. Firman Allah dalam surah Al-Rum ayat 30 yang maksudnya lebih kurang:

“Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (Allah), (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu.”

2. Agama diturunkan oleh Allah kepada manusia untuk mengembangkan atau untuk memberi petunjuk kepada fitrahnya. Firman Allah dalam surah Al-Nahl ayat 89 yang maksudnya lebih kurang:

“Dan Kami turunkan kepada mu al-kitab (al-Qur’an) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri.”

3. Manusia diciptakan oleh Allah di bumi adalah untuk menjadi khalifah (penguasa alam). Sebagaimana firman Allah dalam surah Al-An’am ayat 165 yang maksudnya lebih kurang:

“Dan Dialah yang menjadikan kamu pengasa-penguasa di bumi.”

- Sebagai seorang khalifah, manusia itu mempunyai dua tugas pokok iaitu:

1. Mewujudkan kemakmuran di bumi. Sebagaimana firman Allah dalam surah Hud ayat 61 yang maksudnya lebih kurang:

“Dia telah menciptakan kamu dari bumi (tanah) dan menjadikan kamu pemakmurnya.”

2. Mewujudkan kebahagiaan hidup. Firman Allah dalam surah Al-Maidah ayat 16 yang maksudnya lebih kurang:

“Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaanNya ke jalan-jalan keselamatan.”

- Berdasarkan keterangan di atas dapatlah difahami bahawa pendidikan agama Islam ialah usaha mengembangkan fitrah manusia dengan ajaran agama Islam bagi mewujudkan kehidupan manusia yang bahagia.

- Seringkali kita mencampur adukkan antara pengertian “pengajaran” dengan “pendidikan”, sedangkan keduanya mempunyai pengertian yang berbeza, meskipun ada hubungan yang erat.

- Istilah mengajar bererti memberikan pengetahuan kepada anak agar mereka dapat mengetahui peristiwa-peristiwa, hukum-hukum atau proses daripada sesuatu ilmu pengetahuan. Tegasnya yang dipentingkan adalah dari segi ilmiahnya.

- Manakala istilah mendidik bererti menanamkan tabiat yang baik supaya anak-anak mempunyai sifat yang baik dan berperibadi mulia. Justeru itu pembentukan peribadi anak adalah lebih diutamakan dalam mendidik anak.

- Jelaslah bahawa mengajar adalah bersangkut paut dari segi intelek, manakala mendidik pula berhubung kait

- Berdasarkan keterangan di atas dapatlah difahami bahawa pendidikan agama Islam ialah usaha mengembangkan fitrah manusia dengan ajaran agama Islam bagi mewujudkan kehidupan manusia yang bahagia.

- Seringkali kita mencampur adukkan antara pengertian “pengajaran” dengan “pendidikan”, sedangkan keduanya mempunyai pengertian yang berbeza, meskipun ada hubungan yang erat.

- Istilah mengajar bererti memberikan pengetahuan kepada anak agar mereka dapat mengetahui peristiwa-peristiwa, hukum-hukum atau proses daripada sesuatu ilmu pengetahuan. Tegasnya yang dipentingkan adalah dari segi ilmiahnya.

- Manakala istilah mendidik bererti menanamkan tabiat yang baik supaya anak-anak mempunyai sifat yang baik dan berperibadi mulia. Justeru itu pembentukan peribadi anak adalah lebih diutamakan dalam mendidik anak.

- Jelaslah bahawa mengajar adalah bersangkut paut dari segi intelek, manakala mendidik pula berhubung kait

4. Memakmurkan alam di atas dasar:

i. Kesepaduan dan kesempurnaan iman.

ii. Ilmu dan amal soleh untuk mencapai kebahagiaan hidup dunia dan akhirat.

- Dari huraian di atas jelaslah kepada kita bahawa pendidikan Islam itu berpaksikan kepada Tauhid, bersumberkan wahyu dan data empirical, bermatlamat membangun potensi manusia secara padu dan seimbang bagi melahirkan manusia yang bermanafaat untuk dirinya, keluarganya, masyarakatnya dan alam yang didiaminya serta mempunyai wawasan hidup yang lebih jauh daripada alam ini iaitu kehidupan akhirat.

- Apabila perkataan “Pendidikan” dikaitkan atau disebut bersekali dengan “Islam” menjadi “Pendidikan Islam” maka ia mempunyai maksud yang tersendiri, kerana perkataan “Islam” mempunyai makna dan signifikannya yang tersendiri.

- Islam ialah agama wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam untuk ikutan semua manusia di akhir zaman.

- Makna Islam ialah sejahtera atau selamat. Ia juga bermakna serah diri kepada Allah (Full submission to the will of Allah) untuk menurut perintahNya.

- Oleh yang demikian, agama Islam ialah satu peraturan hidup yang sempurna (the complete way of life) yang mengandungi kepercayaan, amalan dan penerapan nilai.

- Justeru itu, sesiapa yang Islam bermakna ia menyerah diri kepada Allah dan dia selamat.

- Maka sesiapa yang mengikut system pendidikan Islam ia selamat kerana mengikut perintah Allah.

- Pendidikan Islam ialah pendidikan yang berasaskan kepada ajaran Islam yang merangkumi semua aspek, termasuklah kurikulum, proses, system, kaedah dan sebagainya. Ajaran Islam itu pula ajaran yang bersifat universal berasaskan kepada Al-Qur’an dan Sunnah yang merupakan asas yang paling dasar. Di samping itu mengambil kira juga kata-kata sahabat Rasulullah, pemikir-pemikir Islam, nilai kebiasaan masyarakat (Al-‘Uruf) dan kemaslahatan social.

- Kalau diperhatikan kepada definisi yang diberikan oleh penulis-penulis dalam bidang pendidikan, kita dapati maksud pendidikan itu ialah perubahan dalaman dan perubahan tingkah laku .

- Apabila disebut pendidikan Islam ia menjadi lebih khusus dan bermaksud pendidikan yang berteraskan syari’at Islam yang berpandukan Al-Qur’an dan Al-Hadis, dan perubahan yang dikehendaki pula ialah perubahan rohani, akhlak dan tingkah laku seperti yang dianjurkan oleh Islam.

TAKRIF PENDIDIKAN ISLAM MENGIKUT PENDAPAT SARJANA MUSLIM.

MIQDAD YALCHIN:

Proses menerapkan falsafah pendidikan Islam dan merealisasikan hasilnya dalam bidang pembinaan, pembentukan dan pemasyarakatan seseorang selaras dengan keperibadian yang di gariskan oleh falsafah Islam, supaya sahsiah Islamiah dapat terbentuk di dalam setiap peri laku, tindak tanduk,tingkah laku dan sikap seseorang Muslim, biar bila dan di mana sahaja dia berada.

IBRAHIM HAMDU:

Suatu gagasan konsep yang saling berkait dalam satu carta pemikiran yang berdasarkan kepada beberapa prinsip nilai yang dibawa oleh Islam. Ianya adalah gagasan yang menggariskan beberapa langkah dan landasan ilmiah yang mana jika dilaksanakannya nescaya dapat membentuk peribadi yang sesuai dengan akidah Islam.

AL-QARDHAWI:

Pendidikan Islam sebagai pendidikan bagi keseluruhan hidup termasuk akal dan hati, rohani, jasmani,akhlak dan tingkah laku. Kerana tujuannya ialah untuk menyediakan manusia bagi menghadapi hidup, baik dalam keadaan senang atau susah, dalam keadaan damai atau perang, di samping menyediakan mereka untuk menghadapi masyarakat yang sering menghadapi kebaikan dan kejahatannya, kemanisan dan kepahitan.

KHURSID AHMAD:

Pendidikan Islam sebagai satu latihan akliah, jasmaniah dan ruhiyyah bertujuan melahirkan manusia: lelaki dan wanita.

AL-TAMIMI:

Pendidikan Islam sebagai pendidikan yang yang sebenarnya yang mampu memperbaiki kehidupan manusia dan

mewujudkan keseimbangan peribadi seseorang insan. Islam mempunyai cirri-ciri keimanan, akhlak dan ilmu. Sekiranya cirri-ciri ini tidak ada, maka pendidikan tidak membawa erti yang sebenar, kerana cirri-ciri tersebut merupakan asas untuk mendapat kejayaan dan kemenangan dalam hidup.

ABDUL HALIM EL MUHAMMADY:

Pendidikan Islam ialah proses mendidik dan melatih akal, jasmani, rohani dan emosi manusia berasaskan sumber wahyu Al-Qur’an dan Sunnah, pengalaman Salaf Al-Soleh serta ilmuan muktabar untuk melahirkan insane soleh yang mampu memikul tanggungjawab khalifah yang dipertanggungjawabkan oleh Allah ke atas manusia supaya mengimarahkan ala mini untuk kebahagiaan hidupnya di dunia dan akhirat.

ABDUL HALIM HJ. MAT DIAH:

Pendidikan Islam ialah proses yang dilalui anak didik dengan bimbingan yang dilakukan secara sengaja oleh pendidik untuk mencapai tujuan membentuk manusia Muslim berdasarkan ajaran Islam.

Burlian Somad:

Pendidikan ialah aktiviti atau kegiatan yang bertujuan membentuk individu menjadi seorang yang mempunyai personaliti yang baik dan bernilai tinggi menurut kacamata Islam. Pendidikan Islam juga membentuk rasa anak didik menjadi halus dan tajam sehingga mampu mencintai Allah yang ghaib serta merasa takut mendapat azab Allah, merasa bertanggungjawab untuk mengangkat darjat hidup kaum melarat dan anak-anak yatim, serta perasaan bertanggungjawab untuk membela agama Allah dengan rela mengorbankan apa saja yang di miliki untuk keperluan perjuangan kerana Allah.

Wan Zahidi Wan Teh:

Pendidikan Islam ialah pendidikan untuk melahirkan insan Muslim Mukmin bagi mencapai KHAIRUL UMMAH ( umat terpilih ). Ilmu pengetahuan yang diberi dan tidak menuiju ke arah pembangunan individu secara total, walaupun ilmu itu ilmu pengetahuan agama Islam, maka ia belum sampai ke tahap pendidikan, ia baru pengajaran dan pengetahuan.

- Berdasarkan definisi pendidikan Islam yang dikemukakan oleh para sarjana pendidikan Islam ini dapatlah disimpulkan bahawa pendidikan Islam merupakan proses mendidik dan melatih aqilah,

jasmaniah dan rohaniah manusia berasaskan nilai-nilai Islamiah yang bersumberkan wahyu Al-Qur’an dan Sunnah bagi melahirkan manusia yang bertakwa dan mengabdikan diri semata-mata kepada Allah.

- Pendidikan Islam merupakan suatu pendidikan yang mempunyai hubungan yang erat dengan pencipta (Allah).Ianya bunkanlah merupakan pendidikan yang dibina berdasarkan pemikiran dan kenyataan-kenyataan yang berlaku di sekeliling manusia semata-mata, malahan ia adalah pendidikan yang mengembalikan manusia kepada penciptanya,bertujuan untuk kebahagiaan manusia di dunia dan di akhirat.

Dibuat oleh Ustazah hjh Norani kupu sb

Kongsi

Salam...Alhamdulillah dengan izinNya berjumpa kita lagi dengan Ramadhon kali ini.Seperti biasa apabila tiba Ramadhon umat-umat islam di seluruh dunia di wajibkan untuk menunaikan puasa di siang hari.Puasa yang di maksudkan ini ialah dengan menahan diri daripada makan dan minum dan tidak melakukan sebab-sebab yang membatalkan puasa.Salah satu tujuan di wajibkan berpuasa adalah ujian untuk kita menundukkan hawa nafsu.Banyak juga bukti-bukti saintifik dikaitkan dengan orang-orang yang berpuasa ini.Mungkin kita sudah pernah mendengar ataupun sudah sedia maklum.

Amalan Puasa ini ada beberapa peringkat

  1. عوام:Hanya menahan lapar dan dahaga,menahan makan minum sahaja.Dia melakukan pantang larang puasa,melakukan yang makruh dan dosa,Natijahnya=puasanya KOSONG,tidak mendapat perhatian dari Allah.
  2. خاص:Menahan segala larangan puasa dan yang makruh dalam puasa dengan penuh ta'at.
  3. خواض الخواص:
  • Menahan segala larangan puasa,segala dosa,segala yang makruh dalam puasa dan segala keinginan nafsu.
  • Banyak mengerjakan 'amal 'ibadat siang dan malam,seperti solat-solat sunat banyak beristighfar dan taubat,banyak bertasbih,banyak bersalawat,banyak berzikir,berdoa dan membaca Al-Quran.

Diperingkat mana kah kita?Tepuk dada tundukkan nafsu sendiri.Semoga kita sama-sama mendapat manfaat.Wallahua'lam. .....to be continued....

Rujukan:Kitab Fadhilat Rajab Syaaban Ramadhon,by Budiman Rodhi(1988)

MIB 20/08/09

Sesiapa yang menginginkan tajuk tentang MIB yang kita pelajari tadi pagi bolehlah mengklik dan mendownload disini,, semoga ini boleh membantu biskita.. Insya AllahMelayu Islam Beraja

Penentuan Anak Bulan Ramadhon

Brunei,khamis-Penentuan anak bulan ramadhon akan dilakukan pada hari ini di beberapa tempat berasingan.Beberapa orang pegawai dari beberapa kementerian di tugaskan untuk meru'yah Anak bulan Ramadon.Jika anak bulan bulan dapat dilihat maka seluruh umat Islam di
Negara Brunei Darussalam akan memulakan sembahyang sunat tarawih dan mula berpuasa pada keesokan harinya selama sebulan.Pengumuman anak bulan Ramadhon dapat di ketahui kemungkinan selepas magrib sebelum azan isya'...
SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA

Khatam Al-Quran

Rabu 18ogos2009/27syaaban1430

KUPU SB akan mengadakan Majlis khatam Al-Quran bagi keluaran terakhir pemegang sijil perguruan ugama.Maka adalah dimaklumkan bagi siswa/i kuliah pagi akan digantikan sebelah petang mengikut sumber-sumber yang boleh di percayai.Semua siswa/i mungkin akan di jemput untuk memeriahkan majlis tersebut di dewan besar KUPU SB,pakai saja Cara Melayu macam biasa yang bini-bini pakai cara melayu jua edisi bini-bini iaitu baju kurong(memayah2kan ja bahasa ana ne a)

Kuliah Sistem Pendidikan NBD

Selasa, 18 Ogos 2009



Ani diantara Mahasiswa yang rajin mendengarkan kuliah ani.. p control... hehe..


Dan kelihatan Para Mahasiswi amat kusyuk untuk mendapatkan secebis ilmu ketika kuliah tadi ptg..
banar kan tu.. heehe



Pensyarah yang memberikan Durang ani kuliah pada ptg atu.. Pic sebalah ani our new "lecturer" baru kana lantik untuk beberapa minit saja,TAHNIAH a!

siapa kan tu Tidur atu?...hehe

Moral ?

"Pengalaman adalah guru yang terbaik?"

Vacancy

Salam
Kepada siapa2 saja kuliah smpu09us ne..mun ada berhajat kan jadi blogger untuk blog ane..tampil ja a...bulih jua kongsi2 bahan yg bermanfaat utk ktane semua.send emel ja ke wawkasratain@hotmail.com

Pengumuman

assalam
Bisuk Jangan lupa untuk menghadiri apa a..taklimat lagi x pasal ko-kuri...dlm kul 2pm....Semua..yang penting kuliah kitane jangan ada yang eskep..
السلام عليكم أخي و اختي
ا ين فصل فد مناتاكن بب تصور سوده ستات دبريكن فلاجر اكن تاجوق انتوق دسيافكن سفورنام مك دفيليه اكندي تاجوق سده بتمفل دفافن فوتيه سرت بوات نام اكن قرطس لالو فنوه 20 دامبيل استاذ

Borneo Bulletin 31stJuly Issue

Introduction week at Seri Begawan Religious Teachers College Uni ends


Guest of honour talking about studying techniques and time management in her speech.

by: MOHAMAD ASYRAMISYANIE

Students at yesterday's closing ceremony.A section of the female students.

The Introduction Week for the Third Intake Year 2009/2010 of the Seri Begawan Religious Teachers College University ended yesterday with a closing ceremony at the institution's hall.
The guest of honour was Ra'es KUPUSB Ustazah Dr Hajah Masnon Hj Ibrahim, who also delivered a speech before the end of the programme.
Yesterday's event opened with a recital of the surah al-fatihah, which was led Sarjana Muda Perguruan Agama (Syariah) 2009/2010 Session's Degree student, Khairul Arifin Hj Yusop.
The Dean of Student Affairs cum Chairman of the Introduction Week, Ustaz Hj Yahya Apong, delivered a speech before two student representatives were also given a chance to take the floor - Hj Mohd Hendra Hj Merali and Hjh Mardinah Hj Mohd Dagong.
The students' oath was again heard reverberating throughout the hall, after the first one at the event's opening, which was led by Sarjana Muda Perguruan Agama (Syariah) 2009/2010 Degree student Ahmad Syujaiee Mudim Hj Mattasim.
After the guest of honour's speech, which among others touched on studying techniques and time management, the programme continued with the recital of the doa selamat that was read by Hj Kamal @ Kamaluddin Hj Abd Rahim

Pic kami dengan kuliah-kuliah yang lain


Pelajar-pelajar baru bergambar ramai bersama tetamu kehormat majlis,Ustaz Pg.Hj Bahrom bin Pg.Hj Bahar,Timbalan S.U.T KHEU
السلام عليكم ورحمة الله وبركاثه

Untuk memulakan pembukaan Blog ini..sama-samalah biskita membacakan apa-apa saja bacaan ayat suci al-Qur'an.Semoga dengan berkat,izin dan kehendak serta kuasa Allah dapatlah kiranya Blog ini turut sama-sama berjuang untuk memartabatkan Ad-Dinulislam sebagai cara hidup kita semua.Dan sama-samalah kita memanfaatkan Blog ini.
(Sebagai Pengenalan SMPU09US bukan lah Pro U.S.(United States

Singkatan ini diambil dari
SARJANA MUDA PERGURUAN UGAMA(TAHUN 2009)USULUDDIN
KOLEJ UNIVERSITI PERGURUAN UGAMA SERI BEGAWAN

27JULAI 2009 adalah tarikh bersejarah bagi kami semua,kerana pada hari yang bersejarah ini adalah tarikh kami memasuki dan mendaftar sebagai pelajar atau pun siswa/i.Seterusnya selama 4hari 3malam kami di berikan penginapan percuma untuk menjalani Minggu Ta'aruf iaitu
minggu pengenalan ataupun orientation week.Bagi penuntut atau pun siswa/i yang bukan dari kalangan "Latihan dalam Perkhidmatan" akan di berikan kemudahan penginapan di asrama putera dan puteri secara berasingan selama 4tahun untuk bakal pemegang ijazah sarjana muda,dan 2tahun bagi bakal pemegang HND Perguruan Ugama.
Dengan adanya minggu Ta'aruf dapatlah serba sedikit info dan bayangan budaya belajar di kupu sb iaitu mementingkan ketepatan Masa sabagai keutamaan.

to be continued..........

 

Tanggungjawab Setiap Individu
Hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, dari Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda, maksudnya: "Ketahuilah! Semua kamu bertanggungjawab atas tanggungannya masing-masing. Amir (ketua) adalah pengawas yang bertanggungjawab atas kesejahteraan rakyatnya, suami adalah pengawas yang bertanggungjawab atas kesejahteraan keluarganya, isteri adalah pengawas yang bertanggungjawab atas kesejahteraan rumahtangga suaminya dan anak-anaknya; dan hamba-hamba sahaya adalah pengawas yang bertanggungjawab atas harta tuannya. Ketahuilah! Semua kamu adalah pengawas yang bertanggungjawab atas tanggungannya masing-masing". (Hadith riwayat Imam Muslim)